Κωδικός
Φ-793
Επίπεδο
Προπτυχιακό
Κατηγορία
Γ
Διδάσκων
Η. Περάκης
ECTS
6
Ώρες
4
Εξάμηνο
Χειμερινό
Ανοικτό
Όχι
Προσφέρεται
Όχι
Ιστοσελίδα Διδάσκοντα
Σκοπός Μαθήματος
Tο µάθηµα απευθύνεται σε όσους φοιτητές ενδιαφέρονται µετά την αποφοίτηση τους να διδάξους ως καθηγητές/τριες σε στη Μέση Εκπαίδευση. Κύριος στόχος του µαθήµατος είναι να εξοικειώσει τους φοιτητές µε τη διδακτική και τη διδασκαλία της φυσικής στην πράξη, καθώς και να βοηθήσει στην αναπτύξη της νοοτροπίας δασκάλου-ερευνητή. Ειδικότερα, µέσα από αυτό το µάθηµα δίνεται η ευκαιρία να: παρακολουθήσει και να αξιολογήσει ο φοιτητής διδασκαλίες της φυσικής στο γυµνάσιο και στο λύκειο, να αναζητήσει πηγές γνώσης πέρα από το σχολικό βιβλίο, να εξοικειωθεί µε την επιστηµονικη βιβλιογραφία στη διδακτική και τις συγχρονες µεθοδους και προτάσεις για τη διδασκαλια της Φυσικης και τέλος να σχεδιάσει και να πραγµατοποιήσει τη δική του διδασκαλία σε µια τάξη γυµνασίου ή λυκείου.
Πρόγραμμα
Παρασκευή, 13:00-15:00, Αίθουσα 1
Διδακτέα Ύλη
Λόγω της ιδιαιτερότητάς του η δοµή του µαθήµατος αποτελείται από τα ακόλουθα τρία στάδια:
10 κριτικές παρακολουθήσεις διδασκαλιών στο σχολείο. Πέρα απο την εξοικείωση µε τις συνθήκες διδασκαλίας στη Μέση Εκπαίδευση, κατά τη διάρκεια των παρακολουθήσεων ο φοιτητής καλείται να αναγνωρίσει στην πράξη κάποια απο τις θεωρίες που διδαχτήκατε στα θεωρητικά µαθήµατα Διδακτικής που έχε παρακολουθήσει η έχετε διαβάσει σε κάποιο επιστηµονικό άρθρο δηµοσιευµένο σε έγκυρο περιοδιοκό η σε κάποιο βιβλίο πάνω στη Διδακτική.
2 διεξαγωγές µαθηµάτων στο σχολείο από τον φοιτητή. Πρίν τις διδασκαλίες αυτές θα πρέπει ο φοιτητής να γράψει και παραδώσει στον διδάσκονται καθηγητή λεπτοµερές πλάνο µαθήµατος σύµφωνα µε τις οδηγίες που θα έχει λάβει, το οποίο πρέπει να εγκριθεί απο τον καθηγητή πρίν τη διδασκαλία. Το πλάνο διδασκαλίας θα πρέπει να το παρουσιάσει και υποστηρίξει ο φοιτητές και µέσα στην τάξη κατά τις εβδοµαδιαίες µας συναντήσεις.
Επιλογή και µελέτη ενός άρθρου δηµοσιευµένου σε έγκυρο διεθνές επιστηµονικό περιοδικό µε κριτές διδακτικού περιεχοµένου, ένα µικρό κοµµάτι του οποίου θα χρησιµοποιηθεί και στη διδασκαλία γιά να αντιπετωπίσει κάποια συγκεκριµένη µαθησιακή δυσκολία των µαθητών που έχει εντοπίσει ο φοιτητής. Το πως ακριβώς θα αξιοποιήσει ο φοιτητής αυτά που έµαθε απο το άρθρο θα πρέπει να το συµπεριλάβει στο πλάνο διδασκαλίας που θα υποβάλλει στον καθηγητή.
Για τη σωστή υλοποίηση των παραπάνω το µάθηµα περιλαµβάνει εβδοµαδιαίο υποστηρικτικό µάθηµα στην τάξη µε δοµή workshop καθώς και συναντήσεις και συζητήσεις φοιτητών και υπεύθυνου καθηγητή. Ένα ενδεικτικό πρόγραµµα είναι το ακόλουθο:
1η εβδοµάδα: Ενηµέρωση των φοιτητών για τους στόχους του µαθήµατος, γιατί ο δάσκαλος είναι και ερευνητής, καθορισµός προγράµµατος, τρόπος αξιολόγησης, προθεσµίες, συννενόηση µε τον καθηγητή του σχολείου.
2η εβδοµάδα: Βασικά θεωρητικά θέµατα: το πλάνο διδασκαλίας, τί είναι, γιατί υπάρχει, βοηθητικό υλικό για το πώς οι φοιτητές θα αντιµετωπίσουν τις διδασκαλίες που θα παρακολουθήσουν.
3η εβδοµαδα: Εβδοµάδα παρακολουθήσεων και αξιολόγησης διδασκαλιών στο σχολείο. Workshop: πώς ψάχνουµε για έγκυρες πηγές, η σηµασία της κριτικής σκέψης όταν διαβάζουµε και αξιολογούµε επιστηµονικά άρθρα.
4η εβδοµάδα: Εβδοµάδα παρακολουθήσεων και αξιολόγησης διδασκαλιών στο σχολείο. Συνάντηση µε τον υπεύθυνο καθηγητή για το πώς οι φοιτητές θα οργανώσουν την πρώτη τους διδασκαλία, τί τους ζητείται να κάνουν για να φτιάξουν το πλάνο τους.
5η εβδοµάδα: Reading week : οι φοιτητές δουλεύουν για το πλάνο της πρώτης διδασκαλίας. Στο τέλος της εβδοµάδας οι φοιτητές θα πρέπει να στείλουν µε e-mail το πλάνο του µαθήµατός τους στον υπεύθυνο καθηγητή.
6η εβδοµάδα: Παρουσίαση των πλάνων διαδασκαλίας στους συµφοιτητές, αξιολόγηση και συζήτηση.
7η και 8η εβδοµάδα: Διεξαγωγή πρώτης διδασκαλίας στο σχολείο. Επιλογή και µελέτη άρθρου απο επιστηµονικό περιοδικό. Στο τέλος της 8ης εβδοµάδας συνάντηση και συζήτηση για τις εµπειρίες και το πως σκοπεύουν να ενσωµατώσουν το άρθρο στη δεύτερη διδασκαλία
9η εβδοµάδα: Reading week: οι φοιτητές δουλεύουν το πλάνο της δευτερης διδασκαλίας. Στο τέλος της εβδοµάδας οι φοιτητές θα πρέπει να στείλουν µε e-mail πλάνο του µαθήµατός τους στον υπέυθυνο καθηγητή.
10η και 11η εβδοµάδα: Διεξαγωγή δεύτερης διδασκαλίας στο σχολείο, την οποία θα παρακολουθήσει και ο ΥΚ. Στο τέλος της 11ης εβδοµάδας συνάντηση µε τον ΥΚ και συζήτηση για την εργασία που θα πρέπει οι φοιτητές να παραδώσουν.
10 κριτικές παρακολουθήσεις διδασκαλιών στο σχολείο. Πέρα απο την εξοικείωση µε τις συνθήκες διδασκαλίας στη Μέση Εκπαίδευση, κατά τη διάρκεια των παρακολουθήσεων ο φοιτητής καλείται να αναγνωρίσει στην πράξη κάποια απο τις θεωρίες που διδαχτήκατε στα θεωρητικά µαθήµατα Διδακτικής που έχε παρακολουθήσει η έχετε διαβάσει σε κάποιο επιστηµονικό άρθρο δηµοσιευµένο σε έγκυρο περιοδιοκό η σε κάποιο βιβλίο πάνω στη Διδακτική.
2 διεξαγωγές µαθηµάτων στο σχολείο από τον φοιτητή. Πρίν τις διδασκαλίες αυτές θα πρέπει ο φοιτητής να γράψει και παραδώσει στον διδάσκονται καθηγητή λεπτοµερές πλάνο µαθήµατος σύµφωνα µε τις οδηγίες που θα έχει λάβει, το οποίο πρέπει να εγκριθεί απο τον καθηγητή πρίν τη διδασκαλία. Το πλάνο διδασκαλίας θα πρέπει να το παρουσιάσει και υποστηρίξει ο φοιτητές και µέσα στην τάξη κατά τις εβδοµαδιαίες µας συναντήσεις.
Επιλογή και µελέτη ενός άρθρου δηµοσιευµένου σε έγκυρο διεθνές επιστηµονικό περιοδικό µε κριτές διδακτικού περιεχοµένου, ένα µικρό κοµµάτι του οποίου θα χρησιµοποιηθεί και στη διδασκαλία γιά να αντιπετωπίσει κάποια συγκεκριµένη µαθησιακή δυσκολία των µαθητών που έχει εντοπίσει ο φοιτητής. Το πως ακριβώς θα αξιοποιήσει ο φοιτητής αυτά που έµαθε απο το άρθρο θα πρέπει να το συµπεριλάβει στο πλάνο διδασκαλίας που θα υποβάλλει στον καθηγητή.
Για τη σωστή υλοποίηση των παραπάνω το µάθηµα περιλαµβάνει εβδοµαδιαίο υποστηρικτικό µάθηµα στην τάξη µε δοµή workshop καθώς και συναντήσεις και συζητήσεις φοιτητών και υπεύθυνου καθηγητή. Ένα ενδεικτικό πρόγραµµα είναι το ακόλουθο:
1η εβδοµάδα: Ενηµέρωση των φοιτητών για τους στόχους του µαθήµατος, γιατί ο δάσκαλος είναι και ερευνητής, καθορισµός προγράµµατος, τρόπος αξιολόγησης, προθεσµίες, συννενόηση µε τον καθηγητή του σχολείου.
2η εβδοµάδα: Βασικά θεωρητικά θέµατα: το πλάνο διδασκαλίας, τί είναι, γιατί υπάρχει, βοηθητικό υλικό για το πώς οι φοιτητές θα αντιµετωπίσουν τις διδασκαλίες που θα παρακολουθήσουν.
3η εβδοµαδα: Εβδοµάδα παρακολουθήσεων και αξιολόγησης διδασκαλιών στο σχολείο. Workshop: πώς ψάχνουµε για έγκυρες πηγές, η σηµασία της κριτικής σκέψης όταν διαβάζουµε και αξιολογούµε επιστηµονικά άρθρα.
4η εβδοµάδα: Εβδοµάδα παρακολουθήσεων και αξιολόγησης διδασκαλιών στο σχολείο. Συνάντηση µε τον υπεύθυνο καθηγητή για το πώς οι φοιτητές θα οργανώσουν την πρώτη τους διδασκαλία, τί τους ζητείται να κάνουν για να φτιάξουν το πλάνο τους.
5η εβδοµάδα: Reading week : οι φοιτητές δουλεύουν για το πλάνο της πρώτης διδασκαλίας. Στο τέλος της εβδοµάδας οι φοιτητές θα πρέπει να στείλουν µε e-mail το πλάνο του µαθήµατός τους στον υπεύθυνο καθηγητή.
6η εβδοµάδα: Παρουσίαση των πλάνων διαδασκαλίας στους συµφοιτητές, αξιολόγηση και συζήτηση.
7η και 8η εβδοµάδα: Διεξαγωγή πρώτης διδασκαλίας στο σχολείο. Επιλογή και µελέτη άρθρου απο επιστηµονικό περιοδικό. Στο τέλος της 8ης εβδοµάδας συνάντηση και συζήτηση για τις εµπειρίες και το πως σκοπεύουν να ενσωµατώσουν το άρθρο στη δεύτερη διδασκαλία
9η εβδοµάδα: Reading week: οι φοιτητές δουλεύουν το πλάνο της δευτερης διδασκαλίας. Στο τέλος της εβδοµάδας οι φοιτητές θα πρέπει να στείλουν µε e-mail πλάνο του µαθήµατός τους στον υπέυθυνο καθηγητή.
10η και 11η εβδοµάδα: Διεξαγωγή δεύτερης διδασκαλίας στο σχολείο, την οποία θα παρακολουθήσει και ο ΥΚ. Στο τέλος της 11ης εβδοµάδας συνάντηση µε τον ΥΚ και συζήτηση για την εργασία που θα πρέπει οι φοιτητές να παραδώσουν.
Βιβλιογραφία
Σηµειώσεις διδάσκοντα και ειδική βιβλιογραφία από επιστηµονικά άρθρα.